صفـات مؤمنـان

ساخت وبلاگ
 نگاهی به تفسیر ادبی عرفانی قرآن مجید         ( 1213 )                                                                  آدرس این وبلاگ در تلگرام :   َ         https://telegram.me/adabvaerfan سوره 27 : نمــل ( مکّی ـ 93 آیه دارد ـ جزء  نوزدهم ـ صفحه 377 ) ( قسمت دوّم ) «( آتشِ به فرمان )»   ( جزء نوردهم صفحه 377آیه 7 ) بسم الله الرحمن الرحیم  إِذْ قَالَ مُوسَى لِأَهْلِهِ إِنِّی آنَسْتُ نَارًا سَآتِیکُمْ مِنْهَابِخَبَرٍ أَوْ آتِیکُمْ بِشِهَابٍ قَبَسٍ لَعَلَّکُمْ تَصْطَلُونَ    ترجمه لفظی آیه شریفه : [یادکن] هنگامى را که موسى به خانواده خود گفت من آتشى به نظرم رسید بهزودى براى شما خبرى از آن خواهم آورد یا شعله آتشى براى شما مى ‏آورم باشدکه خود را گرم کنید  نگاهی ادبی و عرفانی به آیه شریفه : آن شب که موسی در بیابان به حیرت افتاد ؛ از مَدیَـــــن برفت و روی به مصــــــر نهاد ؛ تا مـــــــادر و دو خواهــــــر خویش ( همسران قارون و یوشع ) را از آن جا بیاورد ؛ ولی بیــــــــم از فزعون ، پیوسته بر دل او بود ؛ تا همی ناگاه راه را در آن بیابان گم کرد ! و شب بسیــــــــار تاریک می بود ؛ و راهی بسیــــار باریک ، و در آن شب تاریک و دیجور ، موسی بود سخت رنجـــــــــور ! میان باد و باران و سرمــــای ناسور! و برق درخشان و رعـــد غــــرّان ؛ و همسر وی از درد زا نالان ! خواست تا آتشی افروزد ؛ آتش ز صفـات مؤمنـان...
ما را در سایت صفـات مؤمنـان دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : 1sarcheshmeadaberfanf بازدید : 46 تاريخ : پنجشنبه 28 دی 1396 ساعت: 3:48

نگاهی به تفسیر ادبی عرفانی قرآن مجید    ( 1214 )                                                                آدرس این وبلاگ در تلگرام :   َ         https://telegram.me/adabvaerfan سوره 27 : نمــل ( مکّی ـ 93 آیه دارد ـ جزء  نوزدهم ـ صفحه 377 )       ( قسمت سوّم )   «( انـواع آتـش )»      ( جزء نوردهم صفحه 377آیه 7 ) بسم الله الرحمن الرحیم  إِذْ قَالَ مُوسَى لِأَهْلِهِ إِنِّی آنَسْتُ نَارًا سَآتِیکُمْ مِنْهَا بِخَبَرٍ أَوْ آتِیکُمْ بِشِهَابٍ قَبَسٍ لَعَلَّکُمْ تَصْطَلُونَ    ترجمه لفظی آیه شریفه :   [یادکن] هنگامى را که موسى به خانواده خود گفت من آتشى به نظرم رسید به زودى براى شما خبرى از آن خواهم آورد یا شعله آتشى براى شما مى ‏آورم باشد که خود را گرم کنید  نگاهی ادبی و عرفانی به آیه شریفه : ذکـر آتـش در قـرآن :   خداوند در قرآن از شش گونه آتش یاد کرده است : 1 ـ آتش سود و منفعت ؛ اَفَرَاَیتُمُ النّارَ الَّتِی تُورُونَ آیا آتشی دیدید که از سنگ بیرون آوردید ؟ 2 ـ آتش یاری و معونت ؛ اِنفَخُوا حَتّی جَعَلَهُ ناراَ در آن بدمید تا آـش گیرد . 3 ـ آتش خواری و مذلّت ؛ خَلَقتَهُ مِن نارِ وَ خَلَقتَهُ مِن طِینِ ابلیس گفت مرا از آتش آفریدی و آدم را از خاک ! 4 ـ آتش کفر و عقوبت ؛ اَلنّارَالَّذِی وَعَدَهَا اللهُ الَّذِینَکَفَرُوا آـشی که خداوند به کافران وعده داده است . 5 ـ آتش سلامت و کر صفـات مؤمنـان...
ما را در سایت صفـات مؤمنـان دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : 1sarcheshmeadaberfanf بازدید : 120 تاريخ : پنجشنبه 28 دی 1396 ساعت: 3:48

نگاهی به تفسیر ادبی عرفانی قرآن مجید                                                                            آدرس این وبلاگ در تلگرام :   َ         https://telegram.me/adabvaerfan سوره 25 : فـرقــان ( مکّی ـ 77 آیه دارد ـ جزء  هیجدهم ـ صفحه 350 ) خصــال ستــوده      ( جزء هیجدهم صفحه 359 آیه 7 )  بسم الله الرحمن الرحیم   وَ قَالُوا مَالِ هَذَا الرَّسُولِ یَأْکُلُ الطَّعَامَ وَ یَمْشِی فِی الْأَسْوَاقِ لَوْلَا أُنْزِلَ إِلَیْهِ مَلَکٌ فَیَکُونَ مَعَهُ نَذِیرًا    ترجمه لفظی آیه شریفه :   و گفتند این چه پیامبرى است که غذا مى ‏خورد و در بازارها راه مى ‏رود ، چرا فرشته‏ اى به سوى او نازل نشده تا همراه وى هشدار دهنده باشد ؟  نگاهی ادبی و عرفانی به آیه شریفه : و از کمال تواضع او بود که مشرکان می گفتند : این چه پیامبری است که طعام می خورد و در بازارها راه می رود ! ؟ و به دست خویش طعـــام به خانه می برد ؟ و با درویشان و گدایــــان می نشیند ؟ مشرکان او را به این اخـلاق پسنـدیـــــده ، و خصــــــال ستـــوده ، عـیـب می گفتنـــــــــد ، و طعـن می زدند ! از آن سبب که دیــده هاشان خیره شده ی انکار بود ، و به بیماری کفـر آلوده ، و هـرگـز توتیــای صدق نیافته ، لاجرم جـمـال نبـــوّت و عــــزّت رسـالـت ؛ از دیده های نامحرم آنان در پرده ی غیرت شد ، تا هــرگــز او را ندیدنـد و چنانکه بود نش صفـات مؤمنـان...
ما را در سایت صفـات مؤمنـان دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : 1sarcheshmeadaberfanf بازدید : 77 تاريخ : شنبه 23 دی 1396 ساعت: 5:29

نگاهی به تفسیر ادبی عرفانی قرآن مجید        ( 1148 )                                                           آدرس این وبلاگ در تلگرام :   َ         https://telegram.me/adabvaerfan سوره 23 : مؤمنون ( مدنی ـ 78 آیه دارد ـ جزء  هیجدهم ـ صفحه 332 ) ( قسمت دوّم ) میـدان حقیقـت     ( جزء هیجدهم صفحه 342آیات 1 و 2 و 3  ) بسم الله الرحمن الرحیم  قَـــدْ أَفْلَــحَ الْمُؤْمِنُـــــونَ الَّذِینَ هُمْ فِی صَلَاتِهِمْ خَاشِعُونَ وَالَّذِینَ هُـــــــمْ عَنِ اللَّغْـوِ مُعْرِضُــونَ    ترجمه لفظی آیه شریفه : مؤ منان رستگار شدند آنها که در نمازشان خشوع دارند. و آنها که از لغو و بیهودگی روی گردانند  نگاهی ادبی و عرفانی به آیه شریفه :   مؤمن کسی است که همّتی دارد از دنیا بهتر و بالاتر ؛ مـــــــرادی دارد از پیـــــــــر و قطب و عقبی برتر ؛ او فقط اشتیاق به دیدار مولی دارد و نه کمتر ! گهی در بیابانِ نیکوئی هایش سرگشته ، و گهی در دریای بیکران لطفش غوطه ور گشته ! گهی بر وفق شـــــرع در حضرت نمـــــاز ؛ مقــــــاوم ایستاده بر مقــــــــام راز ، به سوی معشوق می کند پرواز ! و گاهی در میدان حقیقت ؛ به صفت خشوعتن در داده ، دل برده و جان بسته ، که فرمود : الَّذِینَ هُمْ فِی صَلَاتِهِمْ خَاشِعُونَ خشوع در نماز گوهری است نفیس ، و کیمیائی است که هرچه فساد بود به صلاح آرد ، و تفرقه را به جمع بَدَل صفـات مؤمنـان...
ما را در سایت صفـات مؤمنـان دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : 1sarcheshmeadaberfanf بازدید : 71 تاريخ : پنجشنبه 21 دی 1396 ساعت: 20:06

نگاهی به تفسیر ادبی عرفانی قرآن مجید                                                                            آدرس این وبلاگ در تلگرام :   َ         https://telegram.me/adabvaerfan سوره 25 : فـرقــان ( مکّی ـ 77 آیه دارد ـ جزء  هیجدهم ـ صفحه 350 ) جمــال نبــوّت      ( جزء هیجدهم صفحه 359 آیه 7 )  بسم الله الرحمن الرحیم   وَ قَالُوا مَالِ هَذَا الرَّسُولِ یَأْکُلُ الطَّعَامَ وَ یَمْشِی فِی الْأَسْوَاقِ لَوْلَا أُنْزِلَ إِلَیْهِ مَلَکٌ فَیَکُونَ مَعَهُ نَذِیرًا    ترجمه لفظی آیه شریفه :   و گفتند این چه پیامبرى است که غذا مى ‏خورد و در بازارها راه مى ‏رود ، چرا فرشته‏ اى به سوى او نازل نشده تا همراه وى هشدار دهنده باشد ؟  نگاهی ادبی و عرفانی به آیه شریفه : و از کمال تواضع او بود که مشرکان می گفتند : این چه پیامبری است که طعام می خورد و در بازارها راه می رود ! ؟ و به دست خویش طعـــام به خانه می برد ؟ و با درویشان و گدایــــان می نشیند ؟ مشرکان او را به این اخلاق پسندیده ، و خصال ستوده ، عـیـب می گفتنـد ، و طعـن می زدند ! از آن سبب که دیــده هاشان خیره شده ی انکار بود ، و به بیماری کفـر آلوده ، و هـرگـز توتیــای صدق نیافته ، لاجرم جـمـال نبـــوّت و عــــزّت رسـالـت ؛ از دیده های نامحرم آنان در پرده ی غیرت شد ، تا هــرگــز او را ندیدنـد و چنانکه بود نشنـــاختنـــــد ! [ و آ صفـات مؤمنـان...
ما را در سایت صفـات مؤمنـان دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : 1sarcheshmeadaberfanf بازدید : 66 تاريخ : چهارشنبه 20 دی 1396 ساعت: 16:57

نگاهی به تفسیر ادبی عرفانی قرآن مجید    (1211)                                           آدرس این وبلاگ در تلگرام :   َ         https://telegram.me/adabvaerfan سوره 26 : شعراء ( مدنی ـ 227 آیه دارد ـ جزء  نوزدهم ـ صفحه 367 )  ( قسمت نوزدهـــم ) «( شعـاع شمـع  )»     ( جزء نوردهم صفحه 376 آیه 214 ) بسم الله الرحمن الرحیم  فَإِنْ عَصَوْکَ فَقُلْ إِنِّی بَرِیءٌ مِمَّا تَعْمَلُونَ    ترجمه لفظی آیه شریفه : و اگر تو را نافرمانى کردند بگو من از آنچه مى ‏کنید بیزارم  نگاهی ادبی و عرفانی به آیه شریفه : ای محمّــــد ؛ اگر آنها بر تــــو عصیــــان آرند ، و از پذیرفتنحق سرکشی کنند ، تو نیز دل در ایشان مبند ، و بگـو از گفتار و کــردار شما بیـــزارم . نهاد آنان نه از آن طینت است که نقش نگین تو پذیرد ، آنها به پروانه ی کوتاه نظری مانند ، که گِرد شمعِ شب افروزِخویشتن سوز می گردد ، و از وصـــالِ نـــــورِ اوغرورِ سرور در سر کرده ، می پندارد که در کار نیک فرجام است ! ولی آنگاه از خطـــــــر آگاه شود ، که ذرّه ای از شرارِ شعاعِ شمــــع ، به نهــــــاد او راه یابد ؛ و یک سر تباه و نابـــــــود گشته ، و فدای هوس باطل گردد !   این بیگانگان و از حق ماندگان ، آنگاه عاقـبـت کار خویش بینند و فـرجام کار بر آنها روشـــن شـــود که : فَیَاتِیَهُم بَغـتَـةً وَ هُم لایَشعُــرُونَ پس ناگاه به ایشان آن عذاب آمد د صفـات مؤمنـان...
ما را در سایت صفـات مؤمنـان دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : 1sarcheshmeadaberfanf بازدید : 66 تاريخ : چهارشنبه 20 دی 1396 ساعت: 16:57

نگاهی به تفسیر ادبی عرفانی قرآن مجید       (1197 )                                                                   آدرس این وبلاگ در تلگرام :   َ         https://telegram.me/adabvaerfan سوره 26 : شعراء ( مدنی ـ 227 آیه دارد ـ جزء  نوزدهم ـ صفحه 367 ) ( قسمت پنجـــم ) شعـــاعِ فضــل    ( جزء نوردهم صفحه 368 آیه 22 ) بسم الله الرحمن الرحیم  وَ تِلْکَ نِعْمَةٌ تَمُنُّهَا عَلَیَّ أَنْ عَبَّدْتَ بَنِی إِسْرَائِیلَ    ترجمه لفظی آیه شریفه :   و [آیا] اینکه فرزندان اسرائیل را بنده [خود] ساخته‏ اى ،  نعمتى است که منتش را بر من مى ‏نهى؟   نگاهی ادبی و عرفانی به آیه شریفه :   موسی چون به فرعون رسید ، و او را به توحید دعوت کرد ؛ و لختی آیات و معجزات ظاهر ساخت ؛ فرغون سر وا زد ، و بر موسی منت نهاد ؛ که تو را نه من پروردم ؟ و از کودکی به بزرگی رسانیدم ؟ موسی از روی انکار پاسخ داد : که بر من سپاس چه نهی ؟ با اینکه بنی اسرائیل را به بردگی گرفتی ؛ خود که را رسد که بنده گیرد ؟ و خداوندی کند ؟ مگر خدای همه ی جهانیان و پروردگار عالمیان ! فرعون پرسید : پروردگار عالمیان کیست و چیست ؟ فرعون این پرسش را بی ادب وار کرد ! موسی در تعظیم شد و گفت : خدای آسمانها و زمین ؛ و آنچه میان آنهاست ؛ و اگر تو نمی دانی و به توحید راه نمی بری ؛ همه ی آسمانها و زمین و آنچه در میان آنهاست ؛ همه نشان و گواه بر خداو صفـات مؤمنـان...
ما را در سایت صفـات مؤمنـان دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : 1sarcheshmeadaberfanf بازدید : 67 تاريخ : دوشنبه 18 دی 1396 ساعت: 3:21

نگاهی به تفسیر ادبی عرفانی قرآن مجید    (1195 )                                                                      آدرس این وبلاگ در تلگرام :   َ         https://telegram.me/adabvaerfan سوره 26 : شعراء ( مدنی ـ 227 آیه دارد ـ جزء  نوزدهم ـ صفحه 367 )    ( قسمت سوم ) آیـات قــدرت  ( جزء نوردهم صفحه 367 آیه 5 ) بسم الله الرحمن الرحیم  وَ مَا یَأْتِیهِمْ مِنْ ذِکْرٍ مِنَ الرَّحْمَنِ مُحْدَثٍ إِلَّا کَانُوا عَنْهُ مُعْرِضِینَ    ترجمه لفظی آیه شریفه :   و هیچ تذکر جدیدى از سوى [خداى] رحمان برایشان نیامد جز اینکه همواره از آن روى بر مى‏ تافتند  نگاهی ادبی و عرفانی به آیه شریفه : اگر کافران ، در این آیات و در آیات قدرت ، و دلایل نبوّت ، و لطایف حکمت ، که در آسمان و زمین آشکار است ، نظر کردندی ؛ صدق گفتار پیمبران بر آنها ظاهر گشتی ؛ و از راه خلاف و شک و گمان برخاستندی ؛ لاکن چه سود که حکم ازلی و نبایست الهی راه نظر بر ایشان فرو بست ، تا به یک بارگی اِعراض کردند ، و پیغام رسان را دروغ زن خواندند ! از آن رو که سزاوار درگاه نبودند ، و شایستگی وصال نداشتند ! چــــــرا که گفتـــــه اند : در روی زمین نبایسته تر از او نیست ، که پندارد که بایسته است ؛ و ناپاک تر از او نیست که پندارد پاکیزه است ؛ این چنین کسی دو چیز می دریابد : نیازی از تو و یاری ئی از او ؛ نیازمند را ردّ نیست ، و از پسِ د صفـات مؤمنـان...
ما را در سایت صفـات مؤمنـان دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : 1sarcheshmeadaberfanf بازدید : 70 تاريخ : شنبه 16 دی 1396 ساعت: 17:35

نگاهی به تفسیر ادبی عرفانی قرآن مجید  ( 1193 )                                                                       آدرس این وبلاگ در تلگرام :   َ         https://telegram.me/adabvaerfan سوره 26 : شعراء ( مدنی ـ 227 آیه دارد ـ جزء  نوزدهم ـ صفحه 367 ) ( قسمت اول ) کـرامـات خداونــدی   ( جزء نوردهم صفحه 367 آیه 1  ) بسم الله الرحمن الرحیم  طــســــم ، تـلـک آیـات الـکـتـــــاب الـمـبیـــــن      ترجمه لفظی آیه شریفه : این است آیت ها و سخنان روشن و پیدا  نگاهی ادبی و عرفانی به آیه شریفه : بسـم الله الرحمـن الرحیـم   بنـام خدائی که نه بذات در دل بُوَد ، بلکه در دل یـــاد  او  بوَد ، و در سَــــر مهــــر او ، و در جـــان نظــاره او ، اول مشاهـده ، دیــدار دل است ، پس از آن نــزدیکی دل ، پس از آن وجـــــــــود دل ، پس از آن معـــاینـــــــه دل ، پس از آن استیلاء قــرب بر دل ، پس از آن استهــــلاک دل در عیـان ، که در وراء آن عبارتی نتـــوان ! عارفی را پرسیدند: دل کی خـوش بُــوَد؟ گفت: آن وقت که او در دل بُـــوَد دیگری را پرسیدند : از کـرامات خـداونـد با بنـده کـدام بهتـر است؟ گفت : آن که بنــده دل را از غیرخـدا تهـی دارد. تو لاله ســرخ و لـؤلـؤ مکـنـونی                       مجنون منـم  و تـو لیـلیِ  مجنونی تـــو مشتـریان  با بضاعـت داری                        با مشتـریــان بی صفـات مؤمنـان...
ما را در سایت صفـات مؤمنـان دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : 1sarcheshmeadaberfanf بازدید : 56 تاريخ : پنجشنبه 14 دی 1396 ساعت: 5:12

نگاهی به تفسیر ادبی عرفانی قرآن مجید    (1210 )                                                                 آدرس این وبلاگ در تلگرام :   َ         https://telegram.me/adabvaerfan سوره 26 : شعراء ( مدنی ـ 227 آیه دارد ـ جزء  نوزدهم ـ صفحه 367 )   ( قسمت هیجــدهـــم ) «( جـــام فضـــل )»  ( جزء نوردهم صفحه 376 آیه 214 ) بسم الله الرحمن الرحیم   وَ اَنــذِر عَـشِـیــرَتَکَ الاَقــــــرَبِیـنَ    ترجمه لفظی آیه شریفه :   نخست خویشان و نزدیکان خود را بیــم ده    نگاهی ادبی و عرفانی به آیه شریفه : ای محمّــد ؛ چون بر سرکـوی وعـیـد و تهدید باشی و خلق را انــــــذار کنی ، نخست خویشان و نزدیکان خود را بیــم ده و ایشان را گوی که اگر در دین با ما موافق نباشید قـرابــت و نسبت من شما را سودی ندهد. کار ؛ ایمان و معـرفـت دارد نه خویشــــــاوندی و قـرابت ! چنانکه پسر نــوح که با بدان بنشست خاندان نبوّت را گـــــــــم کرد ! و پـدر ابـراهـیـــم چون در دین با او مـوافـق نبود ، نبوت وی به کار او نیاید ، چنانکه خویشان رســول خـــدا(ص) ( حتی عمویش ابولهب) چون به دشمنی او میان بستند و زبان به طعـن او گشودند این آیه آمد : فَاِن عَصَـوکَ فَـقُــل اِنِّی بَرِیءٌ مِمّا تَعـمَـلُـــونَ ای محمّــد ؛ اگر آنها بر تــــو عصیــــان آرند ، و از پذیرفتنحق سرکشی کنند ، تو نیز دل در ایشان مبند ، و بگـو از گف صفـات مؤمنـان...
ما را در سایت صفـات مؤمنـان دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : 1sarcheshmeadaberfanf بازدید : 75 تاريخ : سه شنبه 12 دی 1396 ساعت: 10:47

نگاهی به تفسیر ادبی عرفانی قرآن مجید    (1211)                                                                 آدرس این وبلاگ در تلگرام :   َ         https://telegram.me/adabvaerfan سوره 26 : شعراء ( مدنی ـ 227 آیه دارد ـ جزء  نوزدهم ـ صفحه 367 )   ( قسمت نوزدهـــم )   «( وصـــالِ نُـــورِ )» ( جزء نوردهم صفحه 376 آیه 214 )    بسم الله الرحمن الرحیم    فَإِنْ عَصَوْکَ فَقُلْ إِنِّی بَرِیءٌ مِمَّا تَعْمَلُونَ    ترجمه لفظی آیه شریفه :   و اگر تو را نافرمانى کردند بگو من از آنچه مى ‏کنید بیزارم  نگاهی ادبی و عرفانی به آیه شریفه : ای محمّــــد ؛ اگر آنها بر تــــو عصیــــان آرند ، و از پذیرفتن حق سرکشی کنند ، تو نیز دل در ایشان مبند ، و بگـو از گفتار و کــردار شما بیـــزارم . نهاد آنان نه از آن طینت است که نقش نگین تو پذیرد ، آنها به پروانه ی کوتاه نظری مانند ، که گِرد شمعِ شب افروزِ خویشتن سوز می گردد ، و از وصـــالِ نـــــورِ او غرورِ سرور در سر کرده ، می پندارد که در کار نیک فرجام است ! ولی آنگاه از خطـــــــر آگاه شود ، که ذرّه ای از شرارِ شعاعِ شمــــع ، به نهــــــاد او راه یابد ؛ و یک سر تباه و نابـــــــود گشته ، و فدای هوس باطل گردد !   این بیگانگان و از حق ماندگان ، آنگاه عاقـبـت کار خویش بینند و فـرجام کار بر آنها روشـــن شـــود که : فَیَاتِیَهُم بَغـتَـةً وَ هُم لایَ صفـات مؤمنـان...
ما را در سایت صفـات مؤمنـان دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : 1sarcheshmeadaberfanf بازدید : 60 تاريخ : سه شنبه 12 دی 1396 ساعت: 10:47

نگاهی به تفسیر ادبی عرفانی قرآن مجید    (1209 )                                                                  آدرس این وبلاگ در تلگرام :   َ         https://telegram.me/adabvaerfan سوره 26 : شعراء ( مدنی ـ 227 آیه دارد ـ جزء  نوزدهم ـ صفحه 367 )   ( قسمت هفــدهـــم ) استهـلاک در قــرب ( جزء نوردهم صفحه 375 آیه 193 )  بسم الله الرحمن الرحیم      نَزَلَ بِهِ الرُّوحُ الْأَمِینُ      ترجمه لفظی آیه شریفه :   روح الامین آن را بر دلت نازل کرد     نگاهی ادبی و عرفانی به آیه شریفه :  جبــرئیــل ؛    پیک حضرت ، برید رحمت ، پیغام رسان حق ، چون پیغام گزاردی ، گاه به صورت فرشتـــه بودی ، و گاه به صورت بشـــــــر ، اگر وحی و پیغام ، بیان احکام شرع و ذکر حلال و حرام بودی ، بصورت بشــــــــر آمدی ! و ذکر قلب در میان نبودی ، باز چون وحیِ پاک و حدیثِ محبّت و عشق و اسرار و رموز عارفان بودی ، یا ذکرِ دلِ دلارام بودی ، بصورت فرشته ، روحانی و لطیف درآمدی ! تا به دل رســــــول خـــــــــدا پیوستی ، و اطلاع اغیـــــــــار در آن نبودی ! پس بدان که ؛ دل را حـــــال ها است و مقــــــــام ها ،  اول ؛ مکاشفــــه، دوم ؛ مشاهـــده ، سوم ؛ معــاینـــه ، چهارم ؛ مواصلــه ، پنجم ؛ مهــالـکــه ! کــــــــــه ؛ مواصله ، استیلای نزدیکی و قرب بر دل است ، و مهـالکـه پس از همه ، استهلاک در قُــــرب صفـات مؤمنـان...
ما را در سایت صفـات مؤمنـان دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : 1sarcheshmeadaberfanf بازدید : 85 تاريخ : دوشنبه 11 دی 1396 ساعت: 1:31

نگاهی به تفسیر ادبی عرفانی قرآن مجید    (1207 )                                                                  آدرس این وبلاگ در تلگرام :   َ         https://telegram.me/adabvaerfan سوره 26 : شعراء ( مدنی ـ 227 آیه دارد ـ جزء  نوزدهم ـ صفحه 367 )   ( قسمت پانزدهـــم ) مقتضــای رحمـت    ( جزء نوردهم صفحه 375 آیه 192 )  بسم الله الرحمن الرحیم   وَ إِنَّهُ لَتَنْزِیلُ رَبِّ الْعَالَمِینَ    ترجمه لفظی آیه شریفه : و راستى که این [قرآن] وحى پروردگار جهانیان است  نگاهی ادبی و عرفانی به آیه شریفه : کیفیّـت تنـزیـل قـرآن :   خداوند برای تشریف امّت و تعظیم قرآن ؛ آن را مانند تورات ، یک نوبت نفرستاد ؛ بلکه آن را سوره سوره و آیه آیه ، در مدت بیست سال فرو فرستاد ! بدین نسق که بعضی از احکام آن عام ؛ و بعضی خاصّ است ! بعضی به نظمی ظاهر فرستاد ، و بعضی به نصّ قاطع ، بعضی مجمل و بعضی مفصّل ، بعضی مطلق ، و بعضی مقیّد ، بعضی محکم و بعضی متشابه ، که اگر همه ، متشابه بودی ؛ کسی را در جهان به علم تنزیل واقف نبودی ! اگر همه ظاهر بودی ؛ کس را رتبتت علیم نبودی ! اگر همه متشابه بود ؛ خاص با عام در نادانی برابر بودی ! و اگر همه ظاهر بودی، عامّ و خاصّ در دانائی متساوی بودی ! و راه تفصیل بر خلق بسته بدی ؛ چه ؛ خاص را با عام برابر کردن ؛ مقتضی رحمت نیست ! و صفـات مؤمنـان...
ما را در سایت صفـات مؤمنـان دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : 1sarcheshmeadaberfanf بازدید : 107 تاريخ : پنجشنبه 7 دی 1396 ساعت: 17:09

نگاهی به تفسیر ادبی عرفانی قرآن مجید    (1208 )                                                                 آدرس این وبلاگ در تلگرام :   َ         https://telegram.me/adabvaerfan سوره 26 : شعراء ( مدنی ـ 227 آیه دارد ـ جزء  نوزدهم ـ صفحه 367 )   ( قسمت شـانزدهـــم ) امـانتــداری    ( جزء نوردهم صفحه 375 آیه 193 )  بسم الله الرحمن الرحیم      نَزَلَ بِهِ الرُّوحُ الْأَمِینُ     ترجمه لفظی آیه شریفه :   روح الامین آن را بر دلت نازل کرد    نگاهی ادبی و عرفانی به آیه شریفه :   محمد مصطفی(ص) را مردم حتی قبـــــــــــل از بعثـــــــت به درستـــــــــکاری و امانتــــــداری می شناختند.   امانت داری گوهری است که این زمان بیش از هر زمان دیگر کمبود یا فقدان آن در جامعه احساس می شود ، این همه پرونده های فساد مالی و اخلاقی که در مراجع قضایی مطرح است ، ناشی از این کمبود است ، آن ها که بر اموال مردم تسلط و مسئولیت دارند اگر امانت داری را از پیامبرشان (ص) یاد می گرفتند این مسائل مطرح نبود، نقل شده در زمانهای سابق که عیاران و راهزنان ، اموال کاروانها و مسافران را با زور و خشونت می گرفتند ، راهزنان برای شناسائی کاروانی، یکی از افراد خود را به آن کاروان فرستاده بودند تا اطلاعات جامعی از کم و کیف کاروانیان و اموال آنها بدست آورد ، او پس از نف صفـات مؤمنـان...
ما را در سایت صفـات مؤمنـان دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : 1sarcheshmeadaberfanf بازدید : 97 تاريخ : پنجشنبه 7 دی 1396 ساعت: 17:09

نگاهی به تفسیر ادبی عرفانی قرآن مجید    (1206 )                                                                آدرس این وبلاگ در تلگرام :   َ         https://telegram.me/adabvaerfan سوره 26 : شعراء ( مدنی ـ 227 آیه دارد ـ جزء  نوزدهم ـ صفحه 367 )   ( قسمت چهــاردهـــم ) «( اصـل ایمــان )»  ( جزء نوردهم صفحه 375 آیه 192 )  بسم الله الرحمن الرحیم      وَ إِنَّهُ لَتَنْزِیلُ رَبِّ الْعَالَمِینَ    ترجمه لفظی آیه شریفه :   و راستى که این [قرآن] وحى پروردگار جهانیان است  نگاهی ادبی و عرفانی به آیه شریفه : ای محمّــــد ؛ این قرآن که کافران از پذیرفتن آن روی گردان شدند ، و گفتند افسانه ی پیشینیان است ، نه چنان است که ایشان گفتند ، به جلال و عزت ما ، و به عظمت و کبریاء ما ، که این قرآن کلام ما است ، صفت و علم ما است ، و فرستاده از سوی ما است . خداوند به عزت و جلال خود سوگند یاد میکند و می فرماید : که این قرآن کلام من است ، و هرچند کافر ملحد مرا به سوگند باور ندارد ، و مؤمنِ موحد بی سوگند باور دارد ، اما سوگند من برای تایید و تاکید ، و تمهید و تعریف و تشریف است ، تا دوست می شنود می نازد ، و دشمن می شنود ؛  دل می بازد !  ای محمّــــد ؛ اگر سادات عرب و کفار قریش ، از تو اعراض می کنند ، غم مخور ؛ ما هزاران هزار دوست داریم ، در صفـات مؤمنـان...
ما را در سایت صفـات مؤمنـان دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : 1sarcheshmeadaberfanf بازدید : 73 تاريخ : سه شنبه 5 دی 1396 ساعت: 16:12

نگاهی به تفسیر ادبی عرفانی قرآن مجید    (1204)                                                                 آدرس این وبلاگ در تلگرام :   َ         https://telegram.me/adabvaerfan سوره 26 : شعراء ( مدنی ـ 227 آیه دارد ـ جزء  نوزدهم ـ صفحه 367 )   ( قسمت دوازدهـــم )  بـاغ وصــــال    ( جزء نوردهم صفحه 371 آیه 107   ) بسم الله الرحمن الرحیم  إِنِّی لَکُمْ رَسُولٌ أَمِینٌ    ترجمه لفظی آیه شریفه :   من براى شما فرستاده‏ اى در خور اعتمادم  نگاهی ادبی و عرفانی به آیه شریفه :   در قصه ی آن پیغمبران فرمود که ؛ آنها هریک صفت امانت و استواری خویش را بر امّت اظهار کردند ، و همگی گفتند : ای قوم ؛ من برای شما فرستاده ی درستکاری هستم ! زیرا شزط داعی آن است که ؛ در میان قوم خود به امانت و دیانت معروف باشد ؛ تا دل ها به وی گراید ، و آن درستی و راستی و استواری ، ایشان را به پذیرفتن پیغام وادارد ! نبینی که محمد مصطفی(ص) پیش از بعثت ؛ به محمد امین معروف بود ؟ و مردم او را به امانت و دیانت شناخته ؛ امانت ها نزد او میگذاشتند ! و در همه ی کارها بر گفتار و کردار وی اعتماد داشتند . در راز خلقت سرور کائنات آورده اند که : عالمیان مشتی خاک بودند در تاریکیِ خود بمانده ، و در نهادتیرگی سرگردان مانده ، و در پرده ی آفـریدگی نا آگاه مانده ، همی از آسمان ازل صفـات مؤمنـان...
ما را در سایت صفـات مؤمنـان دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : 1sarcheshmeadaberfanf بازدید : 67 تاريخ : دوشنبه 4 دی 1396 ساعت: 13:44

نگاهی به تفسیر ادبی عرفانی قرآن مجید  ( 1193 )                                                                       آدرس این وبلاگ در تلگرام :   َ         https://telegram.me/adabvaerfan سوره 26 : شعراء ( مدنی ـ 227 آیه دارد ـ جزء  نوزدهم ـ صفحه 367 ) ( قسمت اول ) نسیـم وصــل   ( جزء نوردهم صفحه 367 آیه 1  ) بسم الله الرحمن الرحیم  طــســــم ، تـلـک آیـات الـکـتـــــاب الـمـبیـــــن      ترجمه لفظی آیه شریفه : این است آیت ها و سخنان روشن و پیدا  نگاهی ادبی و عرفانی به آیه شریفه : بسـم الله الرحمـن الرحیـم   بنـام خدائی که نه بذات در دل بُوَد ، بلکه در دلیـــاداو  بوَد ، و در سَــــر مهــــر او ، و در جـــاننظــاره او ، اول مشاهـده ، دیــدار دل است ، پس از آن نــزدیکی دل ، پس از آن وجود دل ، پس از آن معـــاینه دل ، پس از آن استیلاء قــرب بر دل ، پس از آن استهــــلاک دل در عیـان ، که در وراء آن عبارتی نتـوان ! عارفی را پرسیدند: دل کی خـوش بُــوَد؟ گفت: آن وقت که او در دل بُـــوَد دیگری را پرسیدند : از کـرامات خـداونـد با بنـده کـدام بهتـر است؟ گفت : آن که بنــده دل را از غیرخـدا تهـی دارد. تو لاله ســرخ و لـؤلـؤ مکـنـونی                       مجنون منـم  و تـو لیـلیِ  مجنونی تـــو مشتـریان  با بضاعـت داری                     صفـات مؤمنـان...
ما را در سایت صفـات مؤمنـان دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : 1sarcheshmeadaberfanf بازدید : 125 تاريخ : دوشنبه 4 دی 1396 ساعت: 13:44

نگاهی به تفسیر ادبی عرفانی قرآن مجید    (1205)                                                                آدرس این وبلاگ در تلگرام :   َ         https://telegram.me/adabvaerfan سوره 26 : شعراء ( مدنی ـ 227 آیه دارد ـ جزء  نوزدهم ـ صفحه 367 )   ( قسمت سیــزدهـــم ) گــرمیِ دوستــی    ( جزء نوردهم صفحه 371 آیه 109 ) بسم الله الرحمن الرحیم  وَ مَا أَسْأَلُکُمْ عَلَیْهِ مِنْ أَجْرٍ إِنْ أَجْرِیَ إِلَّا عَلَى رَبِّ الْعَالَمِینَ    ترجمه لفظی آیه شریفه :   و بر این [رسالت] اجرى از شما طلب نمى ‏کنم اجر من جز بر عهده پروردگار جهانیان نیست   نگاهی ادبی و عرفانی به آیه شریفه :   همه ی آن پیغمبران این آیت را گفتند ؛ تا همه ی خلق بدانند ؛ که هرکس کاری برای خدا می کند ؛ مــــــزد او را هم از جز خــــــــدا نخواهد ! خداوند به موسی وحی فرستاد که ای موسی ؛ حاجت خود را به من نما ، و هرچه خواهی از من بخواه ، حتی نمک نان و علف گوسفندان ! و این خود درجه ی مزدوران است ! که عمل کنند و چشم به پاداش دارند ! اما عارفان را حال ، دیگر است ؛ و کار ، دیگر ! ایشان عمل که کنند نه از بهـــر پاداش است ، و پاداش برای عمل را تاش (لکّه) دانند ! که گفتــــــه اند : در هر حال ، شمار با مــــزدوران است ، با عــــــــارف چه شمــــار است ؟ عارف ، خود مهمان است ، صفـات مؤمنـان...
ما را در سایت صفـات مؤمنـان دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : 1sarcheshmeadaberfanf بازدید : 65 تاريخ : دوشنبه 4 دی 1396 ساعت: 13:44